WORKING WITH WHAT YOU HAVE GOT: LAOS 6.00 am on a chilly, misting morning, Nurse Noi staggers out to the back garden carrying a large, blackened pot full of water and lays it on top of a fire made of twigs and charcoal. She squats next to the fire and enjoys the heat before the sun rises fully. As the water nears a boil, Noi’s colleague at the Boualapha District Hospital carries out a large basket of medical tools: scissors, syringes, needles, clamps, many metal things tumbling around in the basket. They both squat by the pot and watch the water reach a full boil and then gently place the hospital’s meagre tool kit into the water with a pair of tongs. The wind gets higher and the flames of the fire grow, but too fast to get more fuel onto the fire before it starts to die. They watch as the flames lower and hope that the charcoal will retain its heat to keep the water boiling for at least another ten minutes. As the heat of the charcoal dies there is a call, the first patient has arrived. Noi carefully removes the equipment from the hot water. It is now well enough sterilised for that morning. The busy day’s work at Boualapha District hospital has started. Until GGL provided the sterilizing unit (autoclave), heating water on a charcoal fire at the back of the hospital was the only method available to the nurses of ensuring a daily supply of clean equipment to the medical staff of Boualapha District hospital in the province of Khammouane, Lao PDR. Noi’s morning duty is similar to that of many district nurses throughout the country. Lack of electricity is one reason; lack of a provincial medical budget to purchase equipment or pay for recurring costs is another. In the case of Boualapha District, electricity has been supplied on the national grid since 2004 and the arrival of the GGL Autoclave was a matter of rejoice for the doctors and nurses who knew that their efforts at home-sterilisation were putting their patients at risk of infection. „But what can we do?” one doctor mentioned, „we do not get paid ourselves and cannot afford to help the hospital. We do want we can with what we have got. The arrival of the autoclave relieves us of the pressure of worrying about clean equipment. We can use clean equipment all day”. Another hospital staff member mentioned that, „Reusing syringes was against our medical training, but we did not have a choice. Now we do”. GGL has donated Euro 16.000,- for medical facilities and equipment through CARE International reaching hospitals in two of the most isolated and UXO ridden districts of the Lao PDR. The trained medical teams of Boulapha and Nhommalath District Hospitals now have medical equipment and buildings to treat and save the lives of hundreds of local people each year. But they still need more. | | ARBEITEN MIT DEM, WAS DA IST: LAOS 6 Uhr an einem kalten, nebligen Morgen: Schwester Noi taumelt in den Hinterhof hinaus; sie trägt einen riesigen, feuergeschwärzten, wassefgefüllten Kessel und stellt ihn auf brennende Zweige und Holzkohlen. Sie kauert sich nahe ans Feuer und geniesst die Wärme bis die Sonne voll aufgegangen ist. Sobald das Wasser nahe am Kochen ist, bringt Nois Kollegin aus dem Boualapha Bezirks-Spital einen grossen Korb voll mit chirurgischen Instrumenten: Scheren, Spritzen, Nadeln, Klammern. Beide kauern sich zum Topf und warten, bis das Wasser aufkocht; dann legen sie das spärliche Instrumentarium vorsichtig ins Wasser. Der Wind fäht das Feuer auf; zu schnell um Brennstoff nachzulegen, bevor es erlischt. Sie sehen, wie die Flammen kleiner werden und hoffen, dass die Glut noch genug Hitze hat um das Wasser für weitere zehn Minuten am Köcheln lassen. Noch während die Holzkohle erlischt, werden sie gerufen: der erste Patient ist da. Noi holt die Instrumente aus dem heißen Wasser. Sie sind für heute ausreichend sterilisiert. Der geschäftige Arbeitstag am Boualapha Bezirks-Spital hat begonnen. Bevor GGL ein Sterilisationsgerät kaufte, war das Auskochen über einem Holzkohlenfeuer hinter dem Krankenhaus die einzige Methode, den täglichen Bedarf an sterilen Instrumenten für das Boualpha Bezirks-Spital in der Provinz Khammouane, Laos zu vorbereiten. Nois morgendliche Pflicht ähnelt den Pflichten vieler Bezirks-Schwestern im ganzen Land. Das Fehlen von Elektrizität ist einer der Gründe dafür; das Fehlen eines Budgets zum Kauf medizinischer Geräte oder zur Deckung der laufenden Kosten, ist ein weiterer. Im Boualpha wird die Elektrizität seit 2004 über das staatliche Stromnetz geliefert und die Ankunft des Autoklaves von GGL war ein Anlass zur Freude für die Ärzte und Schwestern. Sie wussten dass ihre bisherige Bemühungen für sterile Instrumente zu sorgen, ihre Patienten oft einem Infektionsrisiko aussetzten. „Aber was sollten wir sonst tun?” meinte einer der Ärzte, „wir selbst werden nicht einmal bezahlt und können es uns nicht leisten, das Spital zu unterstützen. Der Autoklav befreit uns von der Sorge um Hygiene der Instrumente. Wir können den ganzen Tag über sterile Instrumente verwenden”. Ein anderer Mitarbeiter meint: „Spritzen wieder zu verwenden widersprach unserer Ausbildung, aber wir hatten keine Wahl! – Jetzt haben wir eine.” GGL hat durch CARE international € 16.000,- für Medizinische Einrichtungen und Ausstattungen in zwei der abgeschiedensten und Blindgänger-verseuchtesten Bezirke von Laos gebracht. Die medizinischen Teams der Spitäler von Boulapha und Nhommalath haben nun Gebäude und Instrumente um zu behandeln und jedes Jahr die Leben hunderter Menschen zu retten. Aber es sind immer noch nicht alle Bedürfnisse erfüllt.
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